Özdemir Asaf – Yalnızlık Paylaşılmaz

Yalnızlık Paylaşılmaz Kitap Kapağı Yalnızlık Paylaşılmaz
Özdemir Asaf
Yapı Kredi Yayınları
120

Yarın düzenleyecekler aşklarımızı,
Ner'deyse.
Huysuzluğumuz ondan.
Perdeleri kapatmalı mı?
Perdeyse.
Yaşamlarımızın, doğumlarımızın
Tadı kaçmadan..
Gökteyse, yerdeyse,
Bir şeyse.

Çarpık çizdiriyorlar,
Karanlık yazdırıyorlar,
Canından bezdiriyorlar..
Kırgınlığımız ondan.
Acı-acı güldürüyorlar..
Hırçınlığımız ondan.
Ağlamaca karamsarlık tütüyor
Buram-buram
Konularımızdan..
Burukluğumuz ondan.

Kısa dizelerle, çağdaş bir içerikle kurduğu, kendine özgü dokunaklı söyleyişiyle bir hayat dersi gibi okunabilecek şiiri genç kuşak okurların her zaman ilgisini çeken, Yalnızlık Paylaşılmaz dendiğinde akla gelen ilk şair Özdemir Asaf bir kez de tek vuruşta okumak için en sevilen kitabıyla bütün yalnızlıklara sesleniyor.

Özdemir Asaf – Lavinia

Lavinia - Aşk Şiirleri Kitap Kapağı Lavinia - Aşk Şiirleri
Özdemir Asaf
Yapı Kredi Yayınları
120

Yoğun, dosdoğru aşk şiirleri: Lavinia

Kendine özgü kısa, dokunaklı söyleyişiyle genç kuşak okurların her zaman ilgisini çeken Özdemir Asaf'tan aşkın tabiatına yaraşır, arzulu, dosdoğru, çelişkili, umutlu, gerçekçi, deli dolu, özlemli, romantik aşk şiirleri: Lavinia.

Söz aramızda,
İkimiz de herkes gibiyiz
Çırılçıplak olduğumuz zaman.

Özdemir Asaf – Dokuza Kadar On

Dokuza Kadar On Kitap Kapağı Dokuza Kadar On
Özdemir Asaf
Yapı Kredi Yayınları
112

Yalnızlık paylaşılmaz..

Paylaşılsa yalnızlık olmaz.

-Seçme Şiirler.

Sadık Hidayet – Hayyam’ın Teraneleri

Hayyam'ın Teraneleri Kitap Kapağı Hayyam'ın Teraneleri
Sadık Hidayet
Yapı Kredi Yayınları
124

Ölümü ve yaşamı mantığa, duygulara, gözlemlere, yaşamın akışına dayanarak çözmek isteyen Hayyam'ın çok yönlü kişiliğinin ve eserlerinin incelenmesiyle rubaileri birarada.
Hayyam'ın Teraneleri'nde şarabın buruk tadı ve iyimserliğin süzgecinden damıtılan kötümserlik çığlığı unutulmayacak:
Mutluluk iste. Çünkü ömür dediğin bir andır.

William Shakespeare – Soneler

Soneler Kitap Kapağı Soneler
Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi
William Shakespeare
İş Bankası Kültür Yayınları
158

İlk kez 1609 yılında topluca basılan 154 sone, denebilir ki, İngilizcenin en ünlü şiir dizisidir. Dünya edebiyatının en güzel örnekleri arasında yer alan bu şiirlerde, sevgi, kuşku, özlem, ihanet, kıskançlık, umut, hayal kırıklığı, karamsarlık, suç ve günah, sevgili önünde benliğin değersizliği, sevgi uğrunda her acıya katlanma, ölüm karşısında korku duygulu ve lirik bir sesle dile getirilmiştir.

Murat Üstübal – Huyname

Huyname Kitap Kapağı Huyname
Murat Üstübal
Yapı Kredi Yayınları
72

Zurnanın sürüngen kotaran su deliğine yassı
Kargacık açıklayan rezihin burgacı yazındonu
Sevk ediş mrazı dişe dokunur dişli-çıkış'a kışkırı
Hil katık darp meseli çatılır müddeterminant göz göre göre
Sıyrık sırlarla ak kesafet içi dehliz oyunu.

Baki Ayhan T. – Fırtınaya Hazırlık

Fırtınaya Hazırlık Kitap Kapağı Fırtınaya Hazırlık
Baki Ayhan T.
Yapı Kredi Yayınları
81

Fırtınaya Hazırlık, Bâki Ayhan T.’nin dördüncü şiir kitabı. 2003 yılında yayımladığı "Soylu Yenilikçi Şiir" başlıklı manifestosu ve günümüz şiiri üstüne yaptığı değerlendirmelerle dikkatleri çeken Bâki Ayhan, bu kitabındaki şiirlerde klasik şiirin imkânları içinde kendi sesini bulduğunu gösteriyor.

Hafız-ı Şirazi – Hafız Divanı

Hafız Divanı Kitap Kapağı Hafız Divanı
Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi
Hafız-ı Şirazi
İş Bankası Kültür Yayınları
476

Hafız-ı Şirazî: XIV. yüzyılda İran'da yaşamıştır.
Yaşamı hakkında günümüze ulaşan bilgilerin kesinliği de tartışmalıdır. Hafız, İran şiirine çığır açacak ölçüde önemli yenilikler getirmiştir. Şiirlerinde hayatı, dünya nimetlerini ve gündelik olaylardan kaynaklanan duyguları konu olarak işlemiştir. Meyhane, şarap, saki, dilber, gül gibi sözcükleri birer mazmun olmaktan çok gerçek anlamlarıyla kullanmıştır. Gazel dilinin kurucusu olan Hafız-ı Şirazî, sadece beyit bütünlüğü gözetilen şiirde konu bütünlüğünü gözeten ilk şairlerdendir. Şiirleri sanat çevrelerinde beğenildiği kadar halk tarafından da benimsenmiş, dîvânı halk arasında gönül ilişkileri ve talih konusunda başvurulan bir falname olarak kullanılmıştır.

Arthur Rimbaud – Illuminations

Illuminations Kitap Kapağı Illuminations
Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi
Arthur Rimbaud
İş Bankası Kültür Yayınları
55

Can Alkor, özenli dili ve mükemmeliyetçi tutumuyla Illuminations'u Türkçeye çevirdi

Arthur Rimbaud (1854-1891): On altı yaşında başlayan şairlik hayatı sadece beş yıl sürdü. Ancak bu süre içinde yüzlerce yıllık geleneksel şiir dilini, yapısını, söylemini ve imge düzenini kökten değiştirdi. Ona göre şair duyuların düzenini bilinçle sonsuzca bozan ve bu yolla başkaları için bilinmez olanları gören bir kâhindi. Cehennemde Bir Mevsim ve Illuminations ile dünya edebiyatında şiirin zirvesine yerleşen Rimbaud 1875'den sonra şiir yazmadı.

William Blake – Deneyim Şarkıları

Deneyim Şarkıları Kitap Kapağı Deneyim Şarkıları
William Blake
Altıkırkbeş Basın Yayın
45

Dadının Şarkısı
Çimenlikte çocuk sesleri duyulduğunda
Ve fısıltılar küçük vadilerde,
Gençlik günlerim canlanır gözümde,
Yüzüm sararır solar.

Artık eve gelin çocuklarım, güneş batıyor
Ve beliriyor gecenin çiyleri,
Baharınız gününüz oyunda heder oldu
Ve kışınız geceniz bekliyor pusuda.

William Blake – Masumiyet ve Tecrübe Şarkıları

Masumiyet ve Tecrübe Şarkıları Kitap Kapağı Masumiyet ve Tecrübe Şarkıları
Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi
William Blake
İş Bankası Kültür Yayınları
168

William Blake eserlerinde, özel mülkiyete, kilise kurumuna, devlete, yasalara, savaşa ve insanın kendine yabancılaşmasına yol açan çalışma biçimlerine karşı çıktı. Gözlem ve deneyimlerini zengin bir düş gücüyle aktaran William Blake, 1789'da yayımlanan Masumiyet Şarkıları'nda çocukluğun ve doğa ile iç içe yaşamanın hazzını, 1794'de yayımlanan Tecrübe Şarkıları'nda ise toplumsal kurumların baskısından duyulan bunaltıyı yansıtır.

Ebubekir Eroğlu – Şahitsiz Vakitler

Şahitsiz Vakitler Kitap Kapağı Şahitsiz Vakitler
Ebubekir Eroğlu
Yapı Kredi Yayınları
18

"... Perişanlık her yanı sarmadan önce ölüme çattığı da var oysa hayatın benzemez bir duvarın sahipsizliğine o sahipsizlik ki tamama erdiğinde sönüşüdür beka kabarmasının kudret edinir oysa hayat bir yandan erise de aldığıyla aradığıyla terkettiğiyle yittiği bulunduğundan çok olmalı insanın iki sonu gelmiyor aramanın ..."

Melih Cevdet Anday – Ölümsüzlük Ardında Gılgamış

Ölümsüzlük Ardında Gılgamış Kitap Kapağı Ölümsüzlük Ardında Gılgamış
Melih Cevdet Anday
Adam Yayıncılık
327

Bu kitapta Melih Cevdet Anday'ın 1981-1995 yılları arasında ilk basımları yapılan altı yapıtı bir arada sunuluyor: Ölümsüzlük Ardında Gılgamış (1981); Tanıdık Dünya (1984); Güneşte (1990); Yağmurun Altında (1995).

Melih Cevdet Anday – Teknenin Ölümü

Teknenin Ölümü Kitap Kapağı Teknenin Ölümü
Melih Cevdet Anday
Adam Yayıncılık
106

Melih Cevdet Anday'ın 1975'te yayımlanan Teknenin Ölümü adlı kitabı, şairin yeniden mitolojik kaynaklara yönelişiyle, şiirinin o tarihten sonra akacağı yatağı kalın çizgilerle vurgular. Öte yandan ses ve biçim, dize sonlarındaki açık ve kapalı hecelerde gözetilen titizlik ölçüsünde Melih Cevdet Anday şiirinin değişmez öğesi olarak belirginlik kazanır.

Kitapla aynı adı taşıyan ve yedi dizeli on dokuz bölümden oluşan "Teknenin Ölümü" adlı şiir, kendini, çürümeye terk edilmiş bir tekneyle özdeşleştiren şairin (insanın) "oluş-ölüş-zaman" bağlamında hayatı tartıştığı bir şiir olmanın yanı sıra yarattığı lirizmle de, şiirinde ayrıcalık kazanır. Aynı kitapta yer alan "Troya Önünde Atlar" başlıklı şiir ise gene mitolojik göndermelerle yüklü, Homeros'tan Köroğlu'na "at" üstüne yazılmış tüm şiirleri selamlayan bir destan niteliğindedir. Bu şiiri için de açıklama gereği hisseden Melih Cevdet Anday, "Troya Önünde Atlar için Birkaç Söz" başlığıyla yayımladığı (Varlık, Kasım 1972) yazıda, konuya yönelişini (İda dağına atılarak terk edilen "Paris" hikâyesindeki çelişkilerden yola çıkarak) şu sözlerle gerekçelendirir: "Tanrılar biçtikleri yazgıları, birtakım belirtilerle (bu arada düşlerle) duyuruyorlardı; konumuzda tanrı sözcüsü kâhinin yorumuna inanılması, gerçekte tanrıların yargısına uyulması gerektiğini gösterdiği halde, nasıl oluyor da ölümlü Priamos'un alacağı korunma önlemi ile bu yazgıdan sıyrılınabileceğine güveniliyordu? Tanrının saltık istencine inanç ile, bu isteğin alt edilebileceği görüşü bir arada bulunabilir miydi?"

Şiirde, Hintçe orijinaliyle yer alan Budizmin temel ilkelerinden "Her şeyin süresi göz kırpmak kadar kısadır" yargısı, "Troya Önünde Atlar"ın tartıştığı konulara tuttuğu ışık kadar, şairin daha sonraki yönelişinin de ipuçlarını barındıran bir anahtar niteliğindedir.

Federico Garcia Lorca – Cante Jondo Şiiri

Cante Jondo Şiiri Kitap Kapağı Cante Jondo Şiiri
Federico Garcia Lorca
Islık Yayınları
112

Geceleyin bahçede
Altı Çingene
Dans ediyor
Ak giysiler içinde.

Geceleyin bahçede
Kâğıt güllerden
Ve yaseminlerden
Taçlar kafalarında.

Geceleyin bahçede
Sedeften dişleri
Yazıyor
Yanık karanlığı.

Geceleyin bahçede
Uzuyor gölgeleri
Ve mora çalıyor
Gökyüzüne doğru.