Sidney Finkelstein – Müzik Neyi Anlatır

Müzik Neyi Anlatır Kitap Kapağı Müzik Neyi Anlatır
Sidney Finkelstein
Kaynak Yayınları
136

Finkelstein, bu kitabında, ortaya çıkışından başlayarak müzik anlamını ve gelişmesini ele alıyor; müziğin Avrupa ve Amerika'daki beş yüzyıllık gelişimini toplumcu-gerçekçi bir bakış açısıyla değerlendiriyor. Kitap, müziğin kökenlerini, çeşitli toplumlarda ve çağlarda ortaya çıkan süreklilik ve kopuşları, büyük yapıtlar ışığında incelerken konuya tarihsel olarak yaklaşıyor. Yazar, müziğin, yaratıldığı toplumsal ortamdan koparılarak ele alınamayacağını somut örneklerle tartışıyor. Finkelstein'a göre, müzik, toplumsal gelişmenin en önemli parçası ve çağının toplumsal-düşünsel rengini en iyi yansıtan anlatım araçlarından biridir.

Jessamin Swearingen – Risale-i Punk

Risale-i Punk Kitap Kapağı Risale-i Punk
Jessamin Swearingen
Altıkırkbeş Basın Yayın
95

Metnin yaratıcısı, Jessamin Swearingen; 'Risale-i Punk' adıyla sunduğumuz edisyonumuzda özetle ama tam olarak şunu söylüyor:

'1976'da The Who'nun 'My Generation'ını yorumlayan Patti Smith, şarkının sonunda 'Onu biz yarattık; haydi yeniden ele geçirelim! ' diyordu ve neden bahsettiğini de iyi biliyordu. Punk rock 1960'ların ortalarında New York'lu müzisyenler tarafından Amerika'da yaratılmıştı, ama Punk'ın İngiliz versiyonu daha meşhurdu. Punk, New York'ta The Velvet Underground ile doğdu. Velvet, kült olmanın yanı sıra eleştirmenlerce de beğenildi, ama Sex Pistols gibi İngiliz gruplar daha çok tanındı. Sonuçta,20 yıl sonra punk hala yanlış bir şekilde İngiliz icadı olarak biliniyor.'

Yukarıda kitaptan yaptığımız alıntıdan rahatlıkla anlayacağınız gibi derdimiz New York sokaklarında doğan Punk ve kültürünün özellikle bugünün gençliği tarafından salt bir İngiliz icadı sanılması. New York Dolls'dan Pati Smith'e, The Velvet Underground'a ve İngiltere dendiğinde hatırladığımız ilklerden birisi olan Sex Pistols'a, CBGB Punk Club'ün Punk yeraltı kültüründeki büyük yeri ve Beat Kuşağının Punklar üzerindeki etkisine değin Punk Tarihinin derinliklerinde ve arka sokaklarında New York'tan İngiltere'ye varan soluksuz bir koşuşturmanın okuması.

Metin Solmaz – Türkiye’de Pop Müzik

Türkiye'de Pop Müzik Kitap Kapağı Türkiye'de Pop Müzik
Metin Solmaz
Pan Yayıncılık
169

Metin Solmaz, 1969'da doğdu. Birikim, Milliyet Sanat, Cumhuriyet Dergi ve kitap,. Express gibi dergilerde yazdı, yazıyor. 1992'de Korsan Yayınları'ndan "Rock Dünyasında Kenardaki Milyonerler", 1994'te Pan Yayıncılık'tan "Rock Sözlüğü" adlı kitapları yayınlandı. Siyah-Beyaz gazetesinde Kültür-Sanat Servisi editörlüğü, Ankara Radyo Arkadaş'ta Müzik dergisinin yayın yönetmenliğini yapıyor. Türk popunun günümüzdeki üretilme ve sunulma biçimden, aynılığından, çok startlı ama kalitesiz durumundan, kısaca ha-ipür melalinden popla geçinenlerden sokaktaki tüketicisine kadar herkes şikayetçi. Elinizdeki kitap, herşeyin birbirine girdiği şu günlere nasıl gelindiğini incelemek, biraz da sorgulamaka niyetiyle hazırlandı. Bunun için de bir ideolojik tüketim kültürü olarak "pop" kavramının değerlendirilmesinden, popüler kültür ürünlerini tüketecek egemen değer yargılarından özer kişiliğe sahip bir gençliğin olmamasına, "ancak Türkiye'de rastlanır cinsten" durum örneklerle anlatılıyor ve tartışılıyor. Bu arada Türkiye'de rastlanır cinsden" durum örneklerle anlatılıyor ve tartışılıyor. Bu arada Türkiye'de pop müziğin tarihsel gelişine de bu kitapta kaçınılmak olarak yer verildi. Konunun genişliği ve değişik görüşleri de içerebilmesi açısından değişik alanlardan konuyla ilgili (müzisyen), Garo Mafyan (aranjör, besteci), Aysel Gürel (söz yazarı), Şanar Yurdatapan (Besteci, aranjör, yapımcı), Orhan Tekeliıoğlu (Sosyolog, pop müzik araştırmacısı),( Bülent Somay (müzisyen, yazar), Hasan Saltık (Kalan Müzik'in sahibi, prodüktör), Mehmet Söğütoğlu (İstanbul Plak'ın sahibi, Tarkan ve Mirkelam'ın Yapımcısı), Taner Öngür (Moğollar elemanı, tonmaister), Doğan Şener (eski Hey dergisinin yayın yönetmeni), Önder Focan (caz müzisyeni).

Jacques Attali – Gürültüden Müziğe

Gürültüden Müziğe Kitap Kapağı Gürültüden Müziğe
Jacques Attali
Ayrıntı Yayınları
205

Önce kaos vardı... Ve gürültüler...
Jacques Attali bu gözlemden yola çıkarak müziğin ekonomi-politiğini inceliyor ve şu sonuca varıyor: Müzik ileriyi görür.
İlkçağlardan başlayarak toplum, iktidar ve müzik arasındaki bağları ele alan Attali, bu kitabında müziğin, kurban ayinlerinden saraya isyanlardan uzlaşmalara, iktidardan ekonomiye uzanan bütün tezahürlerini inceliyor. Gürültünün bir silah, müziğinse onun biçim verilmişi, evcilleştirilmişi olduğunu gösterirken, dünyanın gürültülerine kulak vermenin, geleceği görmemize ve düzenlememize yardımcı olacağını ileri sürüyor. Attali'ye göre gramafonun icadı gibi yenilikler, insanların yerini makinelerin alacağını ve her şeyin seri olarak kopyalanacağını bildirmişti; kayıt teknolojisi ise tüketim toplumunu... Sanatçıların ve müzik yayıncılarının telif hakkı talepleri, tüketim toplumunda korsanlığa zemin hazırlayacaktı...

Faruk Yener – Başkadır Şu Müzik Dünyası

Başkadır Şu Müzik Dünyası Kitap Kapağı Başkadır Şu Müzik Dünyası
Faruk Yener
Cem Yayınevi
181

Kitap, eşsiz ve benzersiz müzik evreninin geçmişte ve günümüzde önemi saptanmış türlü konulardan bir derlemeyi içeriyor.

Azize Erten – Büyük Kompozitörler

Büyük Kompozitörler: Batı Müziğinin 40 Bestecisi Kitap Kapağı Büyük Kompozitörler: Batı Müziğinin 40 Bestecisi
Azize Erten
Varlık Yayınları
278

Şimdiden ün almış genç ses ve saz virtüozlarımızın dünya sahnelerinde gitgide daha büyük bir ilgi ve takdirle karşılandığı, memlekette Batı müziği kanserleriyle opera temsillerinin günden güne daha geniş bir ilgi gördüğü, gerçek sanat müziğine heves edenlerimizin sayısı durmadan çoğaldığı şu sıralarda memleketimizde büyük kompozitörler hakkında henüz işe yarar bir eser bulunmadığını göz önünde tutarak bir kültür hizmeti görmek maksadı ile bu kitabı hazırlamaya karar verdik. N ev' inin ilki olması dolayısıyla elbette ki kusurları bulunan bu kitaba girecek bestecileri belirtirken, daha önce opera konusunda bir iki kitap yayınlandığından, asıl şöhretleri bu yönden olan kompozitörleri hacmimizi arttırmamak için kitap dışında bırakmayı uygun bulduk. Eserleri bugün de çok çalınan bestecilerden kırkını seçerken tuttuğumuz yol hakkında hiçbir iddiamız yok. Bir başka derleyici
belki bizim aldığımız bestecilerden bir kısmını almaz,
yerlerine daha başkalarını seçerdi. Esasen Batı ülkelerinde
basılmış bu çeşit eserlerde de bu bakımdan çok ayrılıklar görülür. Onun için bu kitaba alınmamış olan filan besteci alınmış olan falan besteciden üstündür gibi iddialara kalkışmak her zaman mümkündür ve takdir kişiden kişiye elbette değişir.

Simone Berteaut – Kaldırım Serçesi Edith Piaf

Kaldırım Serçesi Edith Piaf Kitap Kapağı Kaldırım Serçesi Edith Piaf
Simone Berteaut
Agora Kitaplığı
496

Ablam Edith... Babamız birdi, kötü adam da değildi ama sık sık ve esaslı dayak atardı. Sonra büyüdük, sokaklara çıktık, ara sokaklarda, kaldırımlarda hem sürttük hem şarkı söyledik, Edith daha Edith Piaf değildi, hayatı ve erkekleri bir arada tanıdık, o daha yirmisine gelmeden, Aşk ılındı mı ya ısıtmak gerekir ya da vazgeçmek anlayışını kaptı, ama mesleğinde o kadar havai olmadı, öğrenip ilerlemek için ne gerekiyorsa yaptı, zaten o yüzden, hırsıyla, tutkusuyla Kaldırım Serçesi oldu, ne adamlar geldi geçti hayatından, gece bacağını bir erkeğin beline sarmadan yatmayı hiç beceremedi, neonlardan da hiç inmedi, en çok askerleri sevdi, Savaş sırasında hele, Yves Montanda da kök söktürdü, kafasına basmayınca erkeklere kapıyı göstermekte iki dakka tereddüt etmedi, şarkı söylerkense hep tırmandı, para saymayı bilmedi, Charles Aznavouru keşfetti, anneliği erken tatmıştı, hayata hiç doymadı, öldüğü gece parmakları bir serçe pencesi gibi benimkilerin üzerine kapanmıştı, ertesi sabah alt kattaki çocuk söyledi, inanmak istemiyordum ama, ölmüştü...

Safinaz Yalçın – Unutulmaz Türküler Antolojisi

Unutulmaz Türküler Antolojisi Kitap Kapağı Unutulmaz Türküler Antolojisi
Safinaz Yalçın
Türkmen Kitabevi
320

Bana sorarsanız, beynin içinde, kişinin günlük sıkıntılarından uzaklaşmasına, yapacağı günlük işlerine motive olmasına yardımcı olacak türkülerin bulunduğu bir ?CD? olmalı, bunaldığı zaman ?Çal? komutunu vermeli ve o anda onu sıkıntılardan uzaklaştırıp işine motive eden müzik çalmalı! Bu mümkün olmadığına göre kişi, gönlünden, beyninden söyleyebileceği, diliyle de mırıldanabileceği bir ?Fon Müziği? olmalı! Kişi bu ?Fon Müziği?ni kendisine söyleyeceği için sesiniz güzel olması, melodiyi doğru söylemesi şart değildir. Yeter ki; kendi Fon Müziği?nde içinde bulunduğu durumdan kurtulsun!
İşte bu düşüncelerle derlediğim 457 eserin bulunduğu ?Unutulmaz Türküler Antolojisi?nin amacına ulaşacağını ümit ediyorum.
Lütfen dilinizden müziği ruhunuzdan ahengi eksik etmeyin!
Safinaz Yalçın

Orhan Kahyaoğlu & Sinan Güler – Pink Floyd

Pink Floyd Kitap Kapağı Pink Floyd
Orhan Kahyaoğlu & Sinan Güler
Metronom Yayınları
197

Orhan Kahyaoğlu ve Sinan Güler'in hazırladıkları bu kitap iki bölümden oluşuyor. Birinci bölümde 1900'lü yıllardan başlayarak popüler müzik; tarihçesi ve toplumsa yapılar gözönünde bulundurulacak inceleniyor. Ve süreç içinde II. Dünya Savaşı öncesi Avant Garde sanat hareketleri ve sonrası, Blues, Rock'n Roll ve Rock ele alınarak 1970'lere Pink Floyd'a geliniyor. Pink Floyd'un müzik alanındaki gelişimi, dünya görüşü, elemanları ve plakları anlatılıyor. İkinci bölümde ise topluluğun beş plağındaki şarkıların Türkçe sözleri yer alıyor.

Orhan Kahyaoğlu ve Sinan Güler’in hazırladıkları bu kitabın diğer önemli bir özelliği de, bu konuda yurdumuzda yapılan özgün çalışmaların ilk örneklerinden olmasıdır…

Nazife Güngör – Arabesk

Arabesk Kitap Kapağı Arabesk
Nazife Güngör
Bilgi Yayınevi
224

Nazife GÜNGÖR, kitabının genişletilmiş ikinci basımında arabesk müzik olgusunu bütün boyutlarıyla inceledi. Acılısı, acısızıyla arabesk müzik, neden toplumun büyük kesimini sarıp sarmalıyor?... Arabeskin önlenemeyen yükselişine kim katkıda bulunuyor.?.

Peter Wicke – Mozart’tan Madonna’ya

Mozart'tan Madonna'ya Kitap Kapağı Mozart'tan Madonna'ya
Peter Wicke
Yapı Kredi Yayınları
344

Mozart’tan Madonna’ya kitabında, dünyanın ilk Rock profesörü Peter Wicke, eğlence müziğinin köklerine inerek toplumda yükselişini araştırıyor. Eğlence kültürünün dans figürlerinde ve popüler müziğin içeriğinde toplumu saran, bilinçaltını sergileyen çılgınlığı ile toplumun ahlaki değerleri arasındaki çatışmayı ele alırken, Viyana valsinden tangonun erotizmine, Beatles’tan Rock’n Roll’la tabuların yıkılmasına uzanan süreçte popüler müziğin öznel bir kültür tarihini sunuyor.

İsmail Lütfü Erol – Batı Klasik Müziği

Batı Klasik Müziği: Dinleyici İçin Notlar 1 Kitap Kapağı Batı Klasik Müziği: Dinleyici İçin Notlar 1
İsmail Lütfü Erol
Öteki Yayınevi
128

İsmail Lütfü Erol'un Batı Klasik Müziğine dair, müzik severlerin ilgisini çekecek notları yer almaktadır.

Ünsal Oskay – Müzik ve Yabancılaşma

Müzik ve Yabancılaşma Kitap Kapağı Müzik ve Yabancılaşma
Ünsal Oskay
Der Yayınları
166

Müzik teorisi bizde az tartışılan konulardan biridir. Toplum öteden beri müziğe yoğun bir yakınlık duyduğu halde, müzik teorisine aynı yakınlığı duymamış, müzikle profesyonel düzeyde uğraşanlar da, birkaç istisna dışında, sorunları ve düşündükleri çözümleri geniş bir izleyici kitlesi önünde tartışmak için gerekli adımları atamamışlardır. Bu arada, varolan müzik tarzları arasında Batı kökenli klasik müzik (bugünün koşullarında buna "Batı" müziği demek de, "klasik" müzik demek de güçleşiyor) en az bilinen ve en az tartışılan tarz olma özelliğini koruyor. Tartışmasını genel olarak bu tarz müzikle sınırlayan Ünsal Oskay, böylece, oldukça "bakir" bir alana girmiş oluyor.

Gültekin Aydoğdu & Tahir Aydoğdu – Kanun Metodu

Kanun Metodu Kitap Kapağı Kanun Metodu
Gültekin Aydoğdu & Tahir Aydoğdu
Yurtrenkleri Yayınevi
204

Bu eserimizi Türk musikisinde önemli bir yer tuttuğuna inandığımız kanun sazında hizmet vermiş bütün büyüklerimize ve gelecekte bu sazı daha da geliştireceğine inandığımız büyük önderimiz Atatürk'ün dediği gibi yarınımızın büyükleri olan gençlerimize ithaf ediyoruz...

Gültekin - Tahir Aydoğdu

Cem Pekman & Barış Kılıçbay – Görüntünün Müziği Müziğin Görüntüsü

Görüntünün Müziği Müziğin Görüntüsü Kitap Kapağı Görüntünün Müziği Müziğin Görüntüsü
Cem Pekman & Barış Kılıçbay
Pan Yayıncılık
118

Bu derlemede, Sadi Konuralp''''in anısı etrafında bir araya
gelen araştırmacılar, film, televizyon ve video ile
müzik ilişkilerine kuramsal ve tarihsel açılardan
yaklaşırken, görselle işitselin etkileşimini somut
örnekler üzerinden tartışıyor ve bu alanda yapılacak
çalışmalara öncülük ediyorlar.

Sinemada Müzik Kullanımı ve Bir Örnek: Uzak, Oğuz Onaran
Türk Sinemasında Müzik: Bir Tarihçe Denemesi, Cem Pekman
Televizyonun Müziği: Bir Eklemlenme Öyküsü, Barış
Kılıçbay
Türkiye''''de 1990 Sonrası Müzik Endüstrisi ve Görüntü,
Kaan Taşbaşı
Sadi Konuralp''''in Film Müziği Çalışmalarına Katkısı,
Ahmet Gürata
Türk Sinemasının Şarkılı Melodram ve Arabesk Filmlerinde
Film Müzikleri, Sadi Konuralp
Animede Müzik, Sadi Konuralp